Problemen bij terugbetalingen

Er zijn verschillende verklaringen voor het niet (volledig) ontvangen van uw belastingteruggave, of waarom deze niet doorgaat. Bekijk wat de meest voorkomende redenen zijn. 
  • Een verkeerd rekeningnummer

    Werk uw bankgegevens bij via MyMinfin, uiterlijk op de 5e dag van de maand waarin u uw terugbetaling ontvangt, om een vertraging te vermijden. Indien u niet tijdig uw rekeningnummer wijzigt, wordt de betalingstermijn verlengd. 

  • Onvoldoende informatie

    Het kan gebeuren dat wij bijkomende informatie nodig hebben voor we u kunnen terugbetalen. Dit is bijvoorbeeld het geval als:

    • U bent erfgenaam van een overleden persoon die recht had op een terugbetaling van belasting (in zeer uitzonderlijke gevallen).
    • U woont in het buitenland en hebt geen Belgische bankrekening waarop de belasting kan worden terugbetaald.
    • Uw terugbetaling van belasting betreft een onverdeeldheid tussen verschillende personen (verdeling van goederen of inkomsten tussen mede-eigenaren of erfgenamen).
  • Schulden bij de FOD Financiën of andere overheden

    Indien u schulden heeft bij de FOD Financiën of andere overheden, wordt (een deel van) uw terugbetaling gebruikt voor openstaande schulden. Er zal een brief worden verstuurd met meer uitleg

  • Iemand verzet zich tegen de terugbetaling van uw belasting

    Als u bijvoorbeeld een overdracht van uw belastingen hebt toegestaan of als een schuldeiser beslag legt op uw belastingen, is het mogelijk dat die persoon zich verzet tegen de terugbetaling van uw belasting

    Bekijk hier hoe u een terugbetaling kunt krijgen als u schulden heeft (in geval van overdracht, beslaglegging, collectieve schuldenregeling...).