Mijn rekeningnummer wijzigen
-
Om uw (nieuwe) rekeningnummer door te geven, zijn er drie mogelijke manieren. Hier staan ze opgesomd in volgorde van veiligheid en efficiëntie.
-
Online, via MyMinfin
De eenvoudigste en snelste optie is om uw rekeningnummer door te geven via MyMinfin.
Stappen:
- Meld u aan met uw identiteitskaart (eID), de aplicatie 'itsme' of met een andere digitale sleutel.
- Meld u aan 'in eigen naam' en klik op 'volgende'
- Klik op 'Mijn rekeningnummer' wijzigen' binnen de rubriek 'Mijn betalingen'.
- Vul de gegevens van uw (nieuwe) rekeningnummer in (IBAN en BIC) en klik op 'Wijzigingen opslaan'.
Hulp nodig? Bekijk hier hoe u dit moet doen in onze videotutorial:
Deadline: wijzig uw rekeningnummer voor de vijfde van de maand van uw terugbetaling. Als er bijvoorbeeld op uw aanslagbiljet staat dat u uw teruggave op 30 augustus krijgt, moet u ten laatste 5 augustus uw rekeningnummer gewijzigd hebben.
Opgelet: als u getrouwd of wettelijk samenwonend bent, storten we de terugbetaling op het rekeningnummer dat u het laatst met ons hebt gedeeld. U kunt dit rekeningnummer terugvinden op uw aanslagbiljet.
Tip: u kunt ook een volmacht geven aan een naaste zodat die uw fiscale formaliteiten online in uw plaats kan uitvoeren, inclusief het wijzigen van het rekeningnummer.
-
Via ons contactformulier
Heeft u geen toegang tot MyMinfin? Bezorg ons dan het online contactformulier. Voeg het bankidentificatiebewijs (RIB) van uw rekening toe. Als u een document hebt ontvangen waarin u wordt gevraagd uw rekeningnummer mee te delen, vul dit dan in en voeg het toe aan uw aanvraag.
Deadline: Stuur het formulier door op voor de 5e van de maand van uw teruggave.
-
Per post
Indien nodig kan u ook uw bankgegevens per post opsturen. Opgelet! Het opsturen van bankgegevens per post duurt langer en is vooral minder veilig. Daarom raden wij aan om een van de hierboven vermelde kanalen te gebruiken.
Papieren formulier: U heeft een document ontvangen waarin u wordt gevraagd uw rekeningnummer door te geven. Vul het formulier in, onderteken het, en stuur het formulier per post op naar:
Infocenter
Gaston Crommenlaan, 6 bus 116
9050 Gent- Brief: Als u het formulier niet heeft ontvangen, kan u een brief sturen naar bovenstaande adres met uw naam, voornaam en rijksregisternummer.
Voeg in beide gevallen het bankidentificatiebewijs (RIB) van uw rekening toe.
Deadline: verstuur het formulier voor de 20e van de maand voor de maand van uw terugbetaling. Als er bijvoorbeeld op uw aanslagbiljet staat dat u uw teruggave op 30 augustus krijgt, moet u ten laatste 20 juli het formulier verstuurd hebben.
-
Het attest identificatie rekening (RIB)
Hoe verkrijg je een attest identificatie rekening (RIB)?
De procedure hangt af van de bank waarbij je bent aangesloten:
- Bij sommige banken is het RIB-attest direct toegankelijk via de online bankapplicatie door middel van een zoekopdracht.
- Bij andere banken moet je rechtstreeks een verzoek indienen bij de instelling.
Wat is de rol van het attest identificatie rekening (RIB)?
- Het RIB-attest bevat alle benodigde informatie om betalingen naar het buitenland te verrichten. Het bevat de essentiële gegevens om deze transacties uit te voeren.
- Bovendien dient het RIB-attest om de authenticiteit van de bankrekening te valideren en geeft het de naam van de begunstigde(n) aan.
-
Overzicht van de deadlines voor elke methode
- MyMinfin : voor de 5e van de maand van uw terugbetaling.
- Contactformulier : voor de 5e van de maand van uw terugbetaling.
- Per post : voor de 20e van de maand voor de maand van uw terugbetaling.