Organigram

  • Algemene administraties

    • Fiscaliteit

      Opdracht van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit

      Wat is onze rol?

      Als particulier, KMO of grote onderneming, bent u in België aan de belasting onderworpen. Onze rol bestaat erin een correcte en billijke berekening te garanderen van uw verschuldigde belastingen en voorheffingen.  

      Voor welke belastingen en voorheffingen staan wij in?

      • de inkomstenbelastingen (natuurlijke personen, rechtspersonen, vennootschappen en niet-inwoners)
      • de btw
      • de voorheffingen:
        • de roerende voorheffing.
        • de bedrijfsvoorheffing.
      • de speciale taksen:
        • de taks op de spelen en de weddenschappen voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
        • de taks op de automatische ontspanningstoestellen voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

      Hoe gaan wij te werk?

      • Wij zetten de wetgeving om in coherente en conforme administratieve commentaren.
      • Wij vergemakkelijken de uitvoering van uw fiscale verplichtingen:
        • Voor particulieren
          • Tax-on-web laat toe de belastingaangifte (personenbelasting) online in te vullen:
            • Maximale voorafinvulling van gegevens.
            • Hulpmodule bij het invullen.
            • Berekening van het bedrag van de te betalen of terug te krijgen belasting.
          • Het voorstel van vereenvoudigde aangifte vervangt, voor ongeveer de helft van de belastingplichtigen, de verplichting om een belastingaangifte in te dienen.
          • Voor het invullen van de aangifte is (tijdens de aangifteperiode) hulp beschikbaar per telefoon, in de kantoren en in de gemeenten, voor de belastingplichtigen die moeilijkheden ondervinden om hun aangifte zelf in te vullen. 
          • De fiscale documenten (inkomstenfiches, aanslagbiljetten enz.) zijn beschikbaar in MyMinfin, het online fiscaal dossier.
        • Voor zelfstandigen en vrije beroepen, ondernemingen en professionelen wordt de meerderheid van de handelingen via online toepassingen gedaan:
      • Wij ontvangen en behandelen de fiscale aangiften.
      • Wij beantwoorden uw vragen.
      • Wij controleren fiscale situaties.
      • Wij behandelen geschillen.

      Organigram
      Criteria voor bepaling van de doelgroep bij AAFisc
      Particulieren: meest gezochte onderwerpen
      Dienstencatalogus KMO
      Dienstencatalogus Grote Ondernemingen

    • Inning en Invordering

      Missie

      De algemene administratie van de inning en de invordering heeft 4 kernopdrachten binnen de FOD Financiën:

      1. De financiering van de Staat

        De algemene administratie van de inning en de invordering draagt, samen met haar partners, de algemene administraties en de stafdiensten van de FOD Financiën, bij tot de goede werking van het financieel stelsel van de Staat.
         
      2. Een snelle inning van belastingen en een optimale invordering van schulden

        De administratie verzekert de snelle inning van belastingen en een correcte boekhoudkundige verwerking van de ontvangsten en teruggaven. Ze staat in voor een maximale invordering van niet spontaan betaalde schulden. Recente en opeisbare schulden worden snel ingevorderd. We nemen gerichte acties tegen schuldenaren die hun verplichtingen niet naleven of hun insolventie organiseren. We identificeren wanbetalers aan de hand van solvabiliteitsonderzoeken en schrijven niet invorderbare aanslagen af. Ingeval een collectieve schuldenregeling, een onbeperkt uitstel van de invordering of een gerechtelijke reorganisatie vorderen we de uitstaande schuld in, in overeenstemming met het opgelegde herstel- of betalingsplan.
         
      3. De teruggave aan burgers en ondernemingen

        De administratie zorgt voor een correcte en efficiënte teruggave van belastingen aan haar klanten. Ze garandeert aan de burgers en ondernemingen een billijke behandeling.
         
      4. De toekenning van ontvangsten aan de Europese unie, de Federale overheid en de andere overheden

        De administratie voert haar opdracht uit als een “goede huisvader”. We beheren de geïnde bedragen op een transparante en professionele manier. We zorgen ervoor dat de ontvangsten worden toegekend aan de Europese Unie, de Federale overheid en de andere overheden. 

      Visie

      We willen de inningsgraad maximaal verhogen door de spontane naleving van de fiscale verplichtingen (of compliance) te stimuleren en door een professionele dienstverlening aan te bieden.

      Ons optreden is kwaliteitsvol, persoonlijk en betrouwbaar en we verlenen gericht professioneel advies. We zijn een aanspreekpunt voor onze klanten, die we op een gelijkwaardige en respectvolle manier behandelen.

      Referentiepunt voor de publieke sector inzake de inning en de invordering van schulden. 

      In een samenleving waar wanbetalers met nadruk aanwezig zijn, wil de Algemene administratie van de inning en de invordering zich verder ontwikkelen tot een gewaardeerde entiteit binnen de FOD Financiën. We excelleren in de inning en invordering van schulden en de terugbetalingen van tegoeden aan burgers en ondernemingen.

      Enige invorderingsentiteit binnen de FOD Financiën

      Onze administratie wordt zo georganiseerd dat we zowel grote internationale ondernemingen als kleinere bedrijven, middenstanders en particulieren feilloos kunnen bedienen. Door de afstemming en integratie van onze processen, kunnen we onze kernactiviteiten (innen, invorderen, terugbetalen en toekennen) op de meest efficiënte manier organiseren. We participeren in een sociaaleconomische omgeving door, binnen het wettelijke kader en/of de administratieve mogelijkheden, een aangepaste dienstverlening aan te bieden aan starters en belastingplichtigen in moeilijkheden en proberen in de mate van het mogelijke hierbij preventief op te treden.

      DRM TEAM : een nieuw team ten dienste van schuldenaars van btw en bedrijfsvoorheffing

      Sinds 1 januari 2015 is er een nieuwe dienst met de naam DRM (Debt Relationship Management) opgericht binnen het Inningscentrum van de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering.

      Deze dienst vervangt de regionale belcellen die belast waren met de telefonische contacten met de schuldenaars. De missie van de medewerkers van het DRM Team: voornamelijk per telefoon contact opnemen met de schuldenaars (Belgische en buitenlandse) van bedrijfsvoorheffing en/of btw.

      Het doel is om een snelle betaling te verkrijgen van zoveel mogelijk eisbare schulden. Dat zijn schulden waarvan we de directe betaling kunnen eisen. Dankzij deze dienst kan de aanrekening van boetes of nalatigheidsintresten en het opzetten van dure invorderingsprocedures vermeden worden.

      Op deze manier verbeteren we onze dienstverlening, door persoonlijk contact met de schuldenaars.

      Contactgegevens

      Algemene administratie van de Inning en de Invordering
      Koning Albert II-laan 33 bus 295
      1030 Brussel

      Organigram

    • Bijzondere belastinginspectie

      BEVOEGDHEDEN

      De algemene administratie van de Bijzondere Belastinginspectie wordt belast met de gestructureerde strijd tegen de fraude wat betreft alle belastingen waarvan de vestiging, de inning en de invordering zijn toevertrouwd aan de Federale Overheidsdienst Financiën.

      Passend in een algemeen gecoördineerd kader, doet zij niets af aan de specifieke bevoegdheden van de andere algemene administraties inzake de strijd tegen de fraude.

      Organigram

    • Patrimoniumdocumentatie

      De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (AAPD) speelt een sleutelrol in patrimoniumbeheer. Het is dé plek waar alles samenkomt rond eigendom, percelen en fiscale vastgoedgegevens. Misschien zegt onze naam niet meteen iets, maar de impact van onze diensten is overal voelbaar.

      Onze taken bestrijken een breed spectrum:

      • Wie bezit wat? We houden bij wie welk stuk grond of gebouw bezit.
      • Waar liggen de grenzen? Onze gegevens over eigendomsgrenzen en oppervlakten bieden betrouwbare informatie.
      • Wat is het kadastraal inkomen? We berekenen dit fiscale gegeven en zorgen dat bij wijzigingen alles correct bijgewerkt wordt.

      Daarnaast zorgen we voor een feilloze registratie van akten, inclusief hypotheekgegevens. Dat garandeert rechtszekerheid voor burgers en bedrijven.

      Maar onze taken reiken verder. We zorgen onder meer ook voor:

      • de verkoop van in beslag genomen goederen en overheidsvastgoed,
      • de heffing van regionale belastingen, zoals registratierechten en successierechten voor Brussel en Wallonië.

      Om dat allemaal in goede banen te leiden, werken we met vier gespecialiseerde administraties. Samen zorgen we ervoor dat het patrimoniumbeheer efficiënt, transparant en toekomstgericht verloopt.

      De administraties

      De Administratie Opmetingen en Waarderingen staat in voor:

      • het opmeten van de administratieve grenzen in het kader van de actualisering van het kadastraal percelenplan en de ontwikkeling van een geografisch informatiseringsysteem,
      • het bijwerken van het kadastraal percelenplan,
      • het afleveren van de gereserveerde perceelsidentificaties met het oog op latere kadastrering,
      • het bepalen van de belastbare grondslag, zoals het kadastraal inkomen, voor taxerende overheden en het verifiëren van de aangegeven waarde voor registratie- en successierechten,
      • het schatten van verkoop- en huurwaarden van onroerende goederen ter ondersteuning van andere diensten van de FOD Financiën en van andere federale overheidsinstanties.

      De Administratie Rechtszekerheid staat in voor:

      • de heffing en de inning van de registratierechten en de successierechten (ten bate van het Waals en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest), en van de hypotheek- en griffierechten en de diverse rechten en taksen,
      • de onroerende hypothecaire publiciteit van de akten van de openbare ambtenaren,
      • het bijwerken van de patrimoniumdocumentatie.

      De Administratie Patrimoniumdiensten staat in voor:

      • het verwerven, in der minne of door gerechtelijke onteigening, van onroerende goederen die nuttig of noodzakelijk zijn om de door de openbare diensten vastgelegde infrastructuurwerken te realiseren,
      • het verkopen van onroerende goederen in opdracht van overheden,
      • in de rol van 'notaris van de overheid': het opstellen en verlijden van authentieke akten voor dergelijke aankopen en verkopen en ook voor bepaalde bijzondere akten voor rekening van openbare overheidsinstellingen,
      • het beheren van het privaat onroerend patrimonium van de staat, hetzij door het te verhuren of door het in concessie te geven, hetzij door het te verkopen,
      • de verkoop, de recyclage of indien nodig, de vernietiging van verbeurdverklaarde roerende goederen of roerende goederen die niet langer gebruikt worden door de overheden,
      • de verkoop van in beslag genomen goederen,
      • het opvorderen, beheren en vereffenen van erfloze nalatenschappen.

      De Administratie Informatieverzameling en -uitwisseling staat in voor:

      • het verzamelen en het uitwisselen van patrimoniuminformatie, zowel roerende als onroerende, van natuurlijke personen en rechtspersonen,
      • het verspreiden van die informatie naar de openbare instellingen en privé-instellingen en naar de burgers. Dat moet uiteraard gebeuren met respect voor de bepalingen over de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
      • Brochure voor de burger
      • Brochure voor de professionele partner

      Nuttige links

      Organigram Administratie Opmetingen en Waarderingen
      Organigram Administratie Rechtszekerheid
      Organigram Administratie Patrimoniumdiensten
      Organigram Administratie Informatieverzameling en -uitwisseling

    • Thesaurie

      Als centrale publieke speler in de financiële wereld beheert de Algemene Administratie van de Thesaurie (AAThes) de financiële verplichtingen van de Staat en zorgt voor zijn financiering. Met een toekomstgerichte visie gaat de AAThes de huidige financiële uitdagingen aan en bereidt zij zich voor op die van morgen. 

      5 operationele diensten & expertisegebieden

      Deposito- en Consignatiekas (DCK)

      De Deposito- en Consignatiekas (DCK) heeft als taak het ontvangen, beheren en vrijgeven van gelden uit verschillende categorieën van consignaties via de applicatie e-DEPO. Sommige van deze gelden moeten verplicht bij de DCK worden gestort, terwijl andere vrij kunnen worden gedeponeerd door particulieren of bedrijven. 


      Daarnaast biedt de Deposito- en Consignatiekas een kredietdienst aan gemeenten via het platform e-CREDIT

      Compliance (COM)

      De dienst Compliance speelt een sleutelrol in de strijd tegen witwaspraktijken en de financiering van terrorisme. Deze dienst ziet erop toe dat alle wettelijke verplichtingen op dit gebied worden nageleefd. 


      De belangrijkste taken van Compliance omvatten het beheer van het register van uiteindelijke begunstigden (het UBO-register), dat de personen identificeert die zeggenschap hebben over of eigenaars zijn van bedrijven, en de toepassing van financiële sancties, zoals het bevriezen van tegoeden en embargo's. 

      Garantiefonds voor financiële diensten (GF)

      Het Garantiefonds voor financiële diensten beschermt uw tegoeden bij het faillissement van een financiële instelling. Als de instelling niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, garandeert het fonds een terugbetaling van uw activa tot 100.000 euro per persoon. Om een snelle terugbetaling te waarborgen, voert het fonds stresstests uit bij financiële instellingen. 


      Het Garantiefonds beheert ook de administratieve taken van het Beschermingsfonds voor financiële instrumenten, dat investeerders beschermt bij het faillissement van een kredietinstelling, en het Resolutiefonds, dat helpt bij het herstructureren van financiële instellingen in moeilijkheden.

      Financiële Verbintenissen (FV)

      De dienst Financiële Verbintenissen staat centraal in het financiële beheer van onze administratie. Deze dienst omvat meerdere cellen: 

      • Staatsgaranties en financiële controles (G&C): ondersteunt de financiële stabiliteit door het beheer van staatsgaranties en het toezicht op de consolidatie van publieke activa om de schuld te verminderen. 
      • Boekhouding: centraliseert de inkomsten en uitgaven van de Belgische Staat en zorgt zo voor een streng financieel beheer. 
      • Vooruitzichten: stelt de maandelijkse situatie van de Thesaurie op en voorspelt de kasstromen. 
      Koninklijke Munt van België (KMB)

      De Koninklijke Munt van België (KMB) is verantwoordelijk voor het beheer van de circulerende munten, het controleren van hun kwaliteit en het behandelen van beschadigde en verdachte munten via haar laboratorium. Daarnaast ontwerpt de KMB thema's en designs voor herdenkingsmunten. Deze unieke munten vieren het erfgoed, de geschiedenis en de belangrijke gebeurtenissen van ons land. 


      De Koninklijke Munt beheert ook het Garantieregister waarin alle fabrikanten, handelskenners en kopers van edele metalen zich moeten inschrijven om te voldoen aan de geldende wetgeving. 


      Ten slotte vertegenwoordigt zij de Belgische Staat op internationaal niveau. 

       

    • Douane en Accijnzen

      De missie van de AAD&A is zowel door de Europese Unie als door de Belgische autoriteiten gedefinieerd. 

      We financieren de Europese Unie en België door het innen van accijnsrechten, douanerechten en btw (bij invoer).

      • We beschermen de Europese Unie en België tegen oneerlijke en illegale handel en moedigen legitieme economische activiteiten aan.
      • We beveiligen de Europese Unie en haar inwoners en garanderen de bescherming van het leefmilieu, waar nodig in nauwe samenwerking met andere autoriteiten.
      • We faciliteren de legitieme handel, in evenwicht met douane- en accijnscontroles. 
    • Beleidsexpertise en -ondersteuning

      MISSIE

      De Algemene Administratie voor Beleidsexpertise en -ondersteuning wordt belast met:

      • het opstellen, de coördinatie, de implementatie en de opvolging  van de wetgeving in de materies die tot de bevoegdheid behoren van de FOD Financiën;
      • de realisatie van studies inzake de impact van beleidsopties en de analyse van de resultaten van het gevoerde beleid;
      • het bieden van ondersteuning bij internationale investeringen en het afsluiten en beheren van de zetelakkoorden op vlak van fiscaliteit;
      • het beheer en ter beschikking stellen van alle relevante informatie en van de informatiebronnen.

      VISIE

      De Algemene Administratie voor Beleidsexpertise en -ondersteuning wil:

      • de politieke beleidsverantwoordelijken alle nodige en nuttige expertise en ondersteuning bieden bij het tot stand komen en het uitwerken van hun beleid;
      • een belangrijke fiscaal-budgettair-economische studiedienst zijn, die de implicaties van het beleid zowel vóór de beslissingen als nadien nauwkeurig in kaart kan brengen;
      • een ondersteuning bieden aan buitenlandse investeerders en internationale intergouvernementele organisaties die hun zetel of een vertegenwoordiging (missie, verbindingsbureau, ...) hebben in België of zich erin wensen te vestigen;;
      • een kenniscentrum uitbouwen en een goede omkadering voorzien voor de operationele expertisecellen, wat zal leiden tot een uniforme en professionele ondersteuning en een verhoging van de rechtszekerheid.

      DIENSTEN

      De Algemene Administratie voor Beleidsexpertise en –ondersteuning bestaat uit

      • 4 operationele diensten:
        • Dienst Reglementering
        • Studiedienst
        • Dienst Fiscale Coördinatie
        • Het Kenniscentrum
          • Fisconetplus
          • Bibliotheek
      • 2 ondersteunende diensten:
        • Operationele Coördinatie en Communicatie
        • Dienst van de Administrateur-generaal

      CONTACTGEGEVENS

      Algemene Administratie voor Beleidsexpertise en -ondersteuning
      Koning Albert II-laan 33 bus 22
      1030 Brussel

    • (Staf)diensten

      • Begroting en beheerscontrole

        De Stafdienst Begroting en Beheerscontrole is bevoegd voor: ​

        • het opstellen en opvolgen van de uitvoering van de begroting van de FOD Financiën 
        • het voeren van de boekhouding van de FOD Financiën 
        • het betalen van de inkomende facturen en de schuldvorderingen 
        • het verstrekken van relevante beheersinformatie voor een doeltreffend en efficiënt gebruik van de middelen 
        • het leiden van overheidsopdrachten m.b.t. aankopen voor de gehele FOD Financiën en andere federale overheidsdiensten 
        • het logistiek management binnen onze FOD, dit houdt onder meer in: 
          • het beheren van de dienstgebouwen en verzekeren van een veilige en comfortabele werkomgeving voor de ambtenaren en de bezoekers van onze FOD 
          • het leveren van de nodige logistieke infrastructuur en werkmiddelen 
          • het beheren van het wagenpark 

        Organigram

      • ICT

        OPDRACHTEN

        De Stafdienst Informatie- en Communicatietechnologie (ICT)

        • definieert en bewaakt de ICT-strategie, de architectuurprincipes, de fundamenten en de standaarden
        • realiseert, al dan niet in samenwerking met externe partners, ICT-projecten om de functionele behoeften van de verschillende entiteiten in te vullen
        • beheert en exploiteert de informaticaomgeving van de Federale Overheidsdienst Financiën en verzekert de bedrijfszekerheid en de beschikbaarheid ervan
        • ondersteunt de interne en externe gebruikers
        • P&O

          OPDRACHTEN

          De Stafdienst Personeel en Organisatie

          • werkt en voert het personeelsbeleid uit
          • beheert de dossiers over het personeel
          • beheert de personeelsplanning en de persoonlijke ontwikkeling
          • beheert de opleidingen
          • stelt de regelgeving over personeelszaken op en interpreteert die
          • organiseert het sociaal overleg
          • beheert het competentiemanagement en kennisbeheer
          • beheert de arbeidsvoorwaarden, het welzijn op het werk en de diversiteit
      • Diensten van de Voorzitter

        • Missie, opdracht en integriteitscoördinator

          Missie

          De Diensten van de Voorzitter willen:

          • Een efficiënte, transparante en strategische partner zijn en het Directiecomité en alle diensten van de FOD ondersteunen.
          • De verantwoordelijke entiteit zijn binnen de FOD Financiën die waakt over problemen rond: privacy en bescherming van de persoonsgegevens en de persoonlijke levenssfeer.
          • Instaan voor de integriteit van de identificatiegegevens.
          • Een aanspreekpunt zijn voor onze gesprekspartners en ze op gelijke voet en respectvol behandelen.
          • De verschillende dienstverleningskanalen coördineren en beheren.
          • De kennis binnen de organisatie doeltreffend en efficiënt beheren.
          • Een organisatie zijn die zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid opneemt en zich bewust is van zijn impact op de maatschappij.

          Opdracht

          De Diensten van de Voorzitter hebben de volgende taken:

          • Het management en de dagelijkse werking van de FOD Financiën ondersteunen door: het professionalisme van de medewerkers aan te moedigen en te stimuleren, optimaal afgestemde beheersprocessen en organisatiestructuren op te bouwen en te onderhouden en een transparante interne en externe communicatie te voeren.
          • De bescherming en de integriteit van de persoonsgegevens bewaken en ondersteunen.
          • Het eerste contactpunt zijn tussen burger en administratie door de verschillende dienstverleningskanalen te coördineren en te beheren.
          • Duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid in de organisatie aanmoedigen.
          • De organisatie ondersteunen bij het documenteren en in stand houden van de knowhow binnen de FOD Financiën.
          • Het Directiecomité helpen bij het definiëren van het organisatie- en moderniseringsbeleid en de opvolging ervan.
          • De organisatie begeleiden en ondersteunen door de projectwerking en het Business Process Management te coördineren.
          • De communicatie-initiatieven aansturen en begeleiden.

          Integriteitscoördinator

          De FOD Financiën maakt het mogelijk om op een veilige manier meldingen te doen van misstanden en hiervoor als klokkenluider de nodige bescherming krijgen. Raadpleeg de pagina voor vragen over onze integriteitswerking

          Raadpleeg het organigram van de Diensten van de Voorzitter

      • Autonome diensten

        • Ruling

          De Dienst Voorafgaande beslissingen in fiscale zaken (Ruling) is een autonome dienst van de Federale Overheidsdienst Financiën (FOD Financiën) die zich uitspreekt over alle vragen met betrekking tot de toepassing van de belastingwetgeving die onder haar bevoegdheid valt of m.b.t. de belastingen waarvan de FOD Financiën voor de inning en invordering instaat (hier worden bepaalde regionale belastingen bedoeld).

        • Fiscale bemiddelingsdienst

          Fiscale bemiddeling

          Nood aan een tussenkomst in een geschil met de federale belastingadministratie?

          Als u een blijvend geschil heeft met de federale belastingadministratie, dan kunt u beroep doen op de Fiscale Bemiddelingsdienst. Wij zijn een autonome dienst en wij behandelen de aanvragen tot bemiddeling in alle objectiviteit, onafhankelijkheid en onpartijdigheid.

          Als neutrale derde begeleiden wij de partijen om hun standpunten te proberen verzoenen en zo tot een oplossing te komen die steeds in overeenstemming is met de wet.

          Cel administratieve sancties

          Nood aan kwijtschelding of vermindering boete of belastingverhoging wegens bijzondere reden van sociale of humanitaire aard ?

          Een verzoek tot kwijtschelding of vermindering van belastingverhogingen en administratieve boeten ingediend bij de Cel administratieve sancties, is een genadeverzoek.

          De aanvrager motiveert zijn verzoek in functie van zijn persoonlijke of financiële situatie en staaft deze met redenen van sociale, familiale, financiële, economische of humanitaire aard, de gezondheidsredenen evenals zijn argumenten ter goeder trouw, die volgens hem een genademaatregel verantwoorden. De beoogde sanctie dient daarenboven duidelijk aangegeven worden.  Het verzoek dient eveneens het artikelnummer, het aanslagjaar en de aard van de belasting waarop het verzoekschrift betrekking heeft, te vermelden.

          De behandeling van een dergelijk verzoek kan evenwel pas opgestart worden indien de administratieve sanctie een definitief karakter heeft. Dit houdt in dat er geen administratief of gerechtelijk beroep meer mogelijk is en dat de sancties niet meer betwist worden.

          Indien u handelt als mandataris maar geen advocaat bent, dient u een geldig mandaat toe te voegen waaruit blijkt dat u de bekwaamheid heeft om een verzoek in te dienen.

          De nadruk wordt er op gevestigd dat een verzoek tot kwijtschelding of vermindering van administratieve sancties in geen enkel geval een tweede fiscale procedureslag vormt om een heronderzoek van de toegepaste sancties uit te voeren; de vraag of de sancties al dan niet correct werden toegepast, behoort immers niet tot dit kader.