Een huurcontract registreren per post
-
Wilt u uw huurcontract per post laten registreren in plaats van online via MyMinfin? We begeleiden u stap voor stap bij het aanvragen en versturen van het aanvraagformulier, zodat u moeiteloos aan uw registratieverplichtingen kunt voldoen.
-
Stappenplan: een huurcontract registreren per post
-
Bepaal welk standaardformulier u nodig hebt.
Kies uit de drie beschikbare versies:
- registratieaanvraag voor een huurcontract met of zonder plaatsbeschrijving
- registratieaanvraag voor een afzonderlijk aangeboden plaatsbeschrijving voor een huur
- registratieaanvraag voor een onderhuur, addendum, overdracht van huur of opzegging van huur of onderhuur
-
Vraag het juiste standaardformulier aan.
U kunt het formulier op twee manieren aanvragen: bel naar het contactcenter van de FOD Financiën op 02 572 57 57 of vul het webformulier in. Vraag voor ieder huurcontract een apart formulier.
Hou er rekening mee dat het tot 10 werkdagen kan duren om het formulier met de post te krijgen. Let dus goed op de deadline voor de registratie en neem op tijd actie om uw contract via MyMinfin te registreren als u het formulier niet op tijd krijgt. Zo voorkomt u dat u te laat bent en een boete moet betalen.
-
Vul het formulier in.
Gebruik altijd een origineel exemplaar van het formulier, geen kopie of afdruk.
-
Voeg een kopie van het huurcontract toe.
Bezorg ons niet het originele huurcontract. De documenten die u naar het scanningcentrum opstuurt, worden na het scannen namelijk niet aan u terugbezorgd. Belangrijk: het contract moet altijd door beide partijen ondertekend zijn.
-
Stuur het originele formulier met de kopie van het huurcontract of eventuele andere documenten in een voldoende gefrankeerde envelop naar het scanningcentrum van de FOD Financiën.
U vindt het adres van het scanningcentrum op het formulier.
-
Wanneer we uw huurcontract geregistreerd hebben, krijgt u het bewijs van registratie (we noemen dat het registratierelaas).
Als uw aanvraag onvolledig is, dan nemen we contact met u op.
-